Wanneer je de poppetjes op je tekenblad ziet verschijnen, wil je een goede indruk achterlaten bij je publiek. Krachtige houdingen, acties, emoties en soms zelfs persoonlijkheid dragen bij aan herkenbaarheid. Ben je onzeker over je tekenkunst of de mate van detaillering? Deze stappen helpen je om je publiek effectief aan te spreken door je figuren herkenbaar en betekenisvol te maken.
1. Teken je poppetjes eenvoudig
Maak je mens eenvoudig door een eenvoudig poppetje te tekenen met de volgende geometrische vormen: lijnen, cirkels, vierkanten, driehoeken of parabolen. Een vierkant hoofd met een rond of rechthoekig lichaam volstaan ook. Experimenteer en creëer je eigen stijlfiguur. Zo leg je de basis voor elk personage op je praatplaat.
2. Breng beweging in je poppetje
Je figuren staan niet stil als een standbeeld. Zorg voor non-verbale actie door ze handelingen uit te laten voeren die passen bij de uitgedrukte woorden. Is iemand beweeglijk? Teken dan je poppetje met ledematen die allemaal bewegen. De romp, armen en benen doen dan allemaal mee.
3. Maak enkel gebruik van gezichtsuitdrukkingen als emoties van belang zijn
Emoties kunnen als emoticons of gezichtsuitdrukkingen worden getekend. Creëer het gezicht dat de gewenste emotie uitdrukt en laat het samengaan met de beweging van je figuur. Neem een kijkje op je toetsenbord en boots ze na. Wanneer de nadruk niet op de emoties ligt, maar bijvoorbeeld op een groep en de onderlinge verbinding, kunnen ze gerust weggelaten worden. Teken in dat geval een verbindende lijn of podium om de groep te versterken.
4. Voordat je meer tekent
Te veel details zijn bij zakelijk tekenen overbodig. Het draait om de kern van het gesprek of de informatie. Het is van belang om overbodigheden weg te laten. Je beschrijft immers niet, je visualiseert. Verander 1000 woorden in 1 of 2 afbeeldingen. De focus ligt op een heldere en duidelijke presentatie van de boodschap op een overzichtelijk getekende infographic. Ben dus kritisch.
5. Maar clichés mogen
Voor zakelijk tekenen is een herkenbaar personage essentieel. Dit bereik je door gebruik te maken van clichés. Benadruk bijvoorbeeld opvallende eigenschappen, zoals helderblauwe ogen, knikkende knieën en groene vingers. Ook het hutje op de hei volstaat. Dit vergroot de herkenbaarheid en versterkt de overdracht van je boodschap.
6. Creëer een toneel
Geef je poppetje of groep letterlijk en figuurlijk een ondergrond. Letterlijk door ze een plek onder de voeten te tekenen, zodat het lijkt alsof ze op de grond staan. Hiervoor gebruik je een simpele lijn, cirkel en vierkant. Je kan echter ook kiezen voor een zigzaggende lijn. Figuurlijk kun je ze een beroep of werkveld geven en laat je aan de hand van symbolen zien wat je mensen doen.
7. Breng de interactie in beeld
Op de werkvloer is een figuur zelden alleen. Teken, indien nodig, je personen niet solitair, maar interactief. Teken de relatie met onderwijsdeskundigen, leidinggevenden, ICT’ers en stakeholders. Plaats ze tegenover elkaar of naast elkaar en teken de interpersoonlijke dynamiek met één treffend gebaar.
8. Geef kleur aan je mens(en)
Geef je poppetjes één of twee sprekende kleuren, afgeleid van bedrijfskleuren, werkkleding of persoonlijke keuze. Terwijl apps zoals Procreate snelle kleurtoevoeging bieden, zijn eenvoudige lijnen of strepen handig tijdens het live tekenen. In zakelijk tekenen is tijdsbesparing soms essentieel, waarbij te veel kleurgebruik vaak afleidt.
9. Voeg het schaduwrandje toe
Schaduw creëert diepte, zelfs in platte tekeningen. Bepaal eerst de positie van je lichtbron, zoals de zon. Komt deze van linksboven? Teken dan rechts van je poppetje een grijze lijn langs de zwarte contour. Behoud consistentie door deze techniek op je werkblad uniform toe te passen. Voeg ook een schaduw toe aan de ondergrond van het object, net als je eigen schaduw buiten. En natuurlijk mag je ook een geheime kant van je figuur tekenen met een grijs randje.
10. Verduidelijk begrippen
11. Wees alleen specifiek bij portretten
Een persoonsbeschrijving wordt visueel wanneer het doel is om het individu te portretteren. De omgeving en context van de situatie worden verweven in het beeldverhaal. Dit bereik je door de omgeving en objecten te laten vertellen wie het personage is en wat hij of zij doet. Ik geef je een herkenbaar voorbeeld.
Mijn elftal punten heb ik met je gedeeld. Mijn doel is dat jij deze stappen kunt toepassen als jij poppetjes, maar ook pictogrammen tekent. Zet alles op de juiste plek, met kleur en een schaduwrandje en je toont al snel heel veel.
Mijn voorbereiding
Tot slot mijn voorbereiding op deze blog. Mijn mindmap met de 11 tekentips voor het effectief tekenen van poppetjes.
Als je nog wat vragen hebt, schroom je dan niet om te mailen. Ik help je graag op weg om zakelijk tekenen toe te passen zodat jij je boodschap over je werk visueel kunt doorgeven.